Projecte B | El sentir d’un trajecte

3S_4_IMG_1649

El sentir d’un trajecte

Un projecte de Lawu i l’Institut Leonardo da Vinci

 

 

Una proposta de moviment dansat i lliure per escoltar, expressar i plasmar el diàleg entre el cos i el territori, el moviment i l’espai natural, la persona i el seu sentir, en relació a un mateix i a l’espai que transita cada dia. Explorarem com en funció de com fem el trajecte a l’Institut pot variar la percepció i la vivència del paisatge que ens envolta, així com l’impacte en el nostre cos i el nostre sentir.

.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

El sentir d’un trajecte. Accions de moviment dansat en relació a la mobilitat a l’Institut presentades el Dissabte 9 de maig de 2015 al Casal de Mira-sol.

El sentir d’un trajecte. A peu

  • © tostoneone

.

El sentir d’un trajecte. En bicicleta

  • © tostoneone

.

El sentir d’un trajecte. En cotxe

  • © tostoneone

.

El sentir d’un trajecte. Conjunt.

  • © tostoneone

.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

.

Procés de treball gener-maig 2015

.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

.

.

IMG_29611a Sessió. Definició del projecte entre artista, agent i FesCamp. Divendres 13 de febrer de 2015

A l’Institut Leonardo da Vinci ens trobem la Marta i la Marina del FesCamp; el Ramon de l’institut; i la Montse i l’Anna del col·lectiu Lawu.

Hem posat sobre la taula tots els elements del projecte: la temàtica de la mobilitat sostenible, les condicions de l’entorn de l’institut, la tècnica de la dansa i el moviment Amerta,… amb tot això ens plantejat una reflexió al voltant del trajecte fins a arribar al centre. Ens hem imaginat com de diferent és arribar al centre a peu, en bicicleta, en cotxe o transport públic: quines sensacions, sorolls, impacte ambiental, temps i cost… Tot això pot ser un bon material de reflexió a treballar des del propi cos, del seu moviment i sensacions, també a analitzar des de les dades globals d’accessibilitat al centre.

Hem concretat realitzar una exploració de tots aquests elements mitjançant una sortida d’exploració conjunta; uns vídeos d’exploració; unes traces al camí; i un estudi estadístic. Per fer-ho comptem amb tots els alumnes de 3er d’ESO, les seves energies i opinions.

Per coneixer una mica més Lawu i el moviment Amerta podeu veure el programa de la Sonora de canal 33, a partir del minut 7. I si voleu més informació sobre el treball de lawu podeu veure les webs de l’Anna Rubio i la Montse Marti.

Fotografia: Moisès Mora

.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

.

2S_IMG_09902a Sessió. Presentació del projecte als alumnes. Divendres 13 de març de 2015

Avui la Montse i l’Anna han explicat el seu treball relacionat amb el moviment, la dansa i l’escolta de l’entorn. I han proposat el projecte als alumnes, detallant quines són les eines que utilitzarem per explorar i reflexionar sobre la mobilitat a l’institut: el propi cos a través dels sentits del tacte, l’oïda i la vista. Un treball entorn el sentir del trajecte que es traduirà en moviment per exposar-lo al FesCamp.

.

.

.

.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

.

3S_4_IMG_16493a Sessió. 1a Sortida d’exploració de l’entorn des del propi cos. Divendres 13 i 27 de març de 2015

L’Anna i la Montse s’han apropat a l’institut per acompanyar la primera experiència d’exploració de l’entorn.

Els alumnes de tercer d’ESO han vingut amb roba còmode i un mocador preparats per començar a “sentir el trajecte”. Hem sortit al carrer i ens hem aturat a un parterre de gespa entre cotxes i vies de tren, on hem fet un seguit d’accions de cos i moviment.

Primer ens hem descalçat i assegut a terra, per concretar quins passos faríem avui: primer sentir l’entorn per parelles, un amb els ulls tapats, l’altre guiant i protegint al company mentre caminem per l’entorn. Després explicar l’experiència i les sensacions que hem sentit a través d’una paraula i un moviment. Algunes de les sensacions han estat: “Por, diversió, seguretat, por, confiança, angoixa, diferencia,…”

Amb tots els moviments, que expressen cada una de les sensacions, hem generat una petita coreografia. Uns primers passos que expliquen com sentim l’entorn a través del cos i el seu moviment.

A continuació podeu veure algunes imatges d’una de les sessions:

.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

.

vlcsnap-2015-04-09-13h20m50s1654a Sessió. Gravacions dels trajectes. Abril 2015

Cada un dels alumnes està fent una gravació d’un minut del seu trajecte d’anada o tornada a l’institut. Ja sigui a peu, en cotxe, en tren, en autobús o en bicicleta al video hi ha de sortir les mans o els peus de la persona que es desplaça.

Amb el conjunt de vídeos es desenvoluparà un video conjunt per explicar com és la mobilitat al centre a través d’imatge i so.

Aqui us deixem una mostra d’un dels vídeos, concretament de l’Ariadna Dekort:

 

.

.

.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

.

5a Sessió. Treball d’estadística entorn la mobilitat al centre. Abril 2015

Amb l’assignatura de matemàtiques els alumnes de 3er d’ESO acompanyats pel Ramon faran un treball d’estadística per avaluar la mobilitat de tots els alumnes a l’institut.

Han elaborat una enquesta que passaran a tots els cursos, a partir de la qual podran extreure les dades i obtenir la informació estadística. Quin és el mitjà de desplaçament? quin temps emprat? quina distància recorreguda? En conjunt, unes dades molt interessants per avaluar com ens movem i quin és l’impacte que pot genera la nostra mobilitat obligada i quotidina.

El conjunt de preguntes que conformen l’enquesta són:

1. Com vens a l’institut, o tornes a casa de l’institut? A peu, en bicicleta, en autobús, en cotxe, en motocicleta, en tren

2. On vius entre setmana? Mira-sol, Sant Cugat, Valldoreix, La Floresta, Rubí, Altres

3. Quant temps trigues aproximadament en venir o en tornar?

4. BICICLETA.Tens bicicleta? La fas servir:? Molt, bastant, poc., gens. Uses els carrils bicis? molt, bastant, poc. La fas servir per: Per desplaçar-te, Per fer esport?

5.TRANSPORT PÚBLIC. Utilitzes pels teus desplaçaments? L’autobús: 10 o més cops per setmana / De 5 a 9 cops per setmana / De 1 a 5 per setmana / Molt poc o mai. El tren: 10 o més cops per setmana / De 5 a 9 cops per setmana / De 1 a 5 per setmana / Molt poc o mai

6. EL VEHICLE PRIVAT. Amb la família amb qui visc (encara que sigui a dues cases) hi ha X persones majors de 18 anys i hi ha els següents vehicles: Cotxes, Motos, Bicicleta elèctrica, Furgoneta, Altres.

.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

.

S4_iIMG_18246a Sessió. 2a Sortida d’exploració de l’entorn des del propi cos. Divendres 10 d’abril de 2015

Els més de 70 alumnes de 3er d’ESO, acompanyats per la Montse i l’Anna, han fet la segona sortida d’exploració. Aquesta ha partit de les diferents sensacions que experimentem en el trajecte de casa a l’institut.

Tots els alumnes, agrupats segons el mode de transport (bicicleta, transport públic o cotxe) ha explorat quines sensacions sentim cada un de nosaltres, aquestes sensacions han estat traduïdes al paper a través de traces i dibuixos, i finalment aquest dibuix ha passat al cos a través d’un moviment. El conjunt de moviments han composat una coreografia.

El resultat ha estat diverses coreografies per a cada mode de transport per arribar a l’institut. Un material que servirà de base per crear la coreografia final que podrem veure al FesCamp el 9 de maig. Es pot veure com ha estat l’activitat a través de la següent seqüència d’imatges:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

.

fescamp san cugat 2015 © tostoneone

fescamp san cugat 2015 © tostoneone

7a Sessió. Creació de les 3 coreografies finals i assajos previs. Divendres 8 de maig de 2015

L’Anna i la Montse han creat 3 coreografies a partir dels moviments generats a les sessions de treball conjunt. Seran tres accions de moviment acompanyades de músiques que expresseran el que sentim al desplaçar-nos fins a l’institut quan ho fem a peu, en bicicleta o en cotxe.

L’assaig amb els alumnes es fa el divendres al mateix casal: al pati i al teatre. Per conèixer bé l’espai, acabar de polir moviments i fins hi tot, generar nous moviments des de l’improvització!

(Imatge de Jose Tostoneone)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

.

Jornada Final FesCamp15. Dissabte 9 de maig de 2015

A les 18h al pati del Casal es van presentar les tres accions de moviment: El Sentir d’un trajecte a peu, en bicicleta i en cotxe.

A continuació es va poder veure la exposició de materials generats al llarg del procés de treball mentre alguns dels participants comentaven l’experiència.

Finalment, ens vam dirigir a l’interior del Teatre de Mira-sol on va tenir lloc l’última acció del projecte: visualització del vídeo realitzat entre Lawu i tots els alumnes de 3er d’ESO amb les coreografies de alguns d’ells.

(Imatge Jose Tostoneone)

Es pot veure com ha estat l’acció a través de la següent seqüència d’imatges realitzades per Jose Tostoneone i Enric Curto:

.

 

Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on Twitter